Eems. Een vijfdaagse kajak tocht
Kajak tocht over de Ems
De Ems is de naam van de rivier die ik ga bevaren. Deze rivier staat in Nederland bekend als de Eems. Als voorbereiding heb ik de kajakatlas gebruikt van de Ems en van tevoren gepland waar ik ga overnachten. Afwijkingen in de planning zijn natuurlijk altijd mogelijk, maar ik vind het prettig om mij goed voorbereid te hebben.
Ik ben in Warendorf gestart voor een solo tocht over de Ems. Ik ben hier nog niet eerder geweest. Van tevoren op de website de waterstanden kritisch bekeken of de waterstand hoog genoeg was en ook onderweg met de auto een paar keer de Ems gepasseerd en tot de conclusie gekomen dat het water voldoende hoog zou moeten staan om de tocht te kunnen maken.
Eerste etappe
Na naar Warendorf gebracht te zijn met de auto ben ik zo rond 1 uur gestart met de kajak tocht voor vandaag. Het is een redelijk korte dagtrip naar een camping aan de Ems vlak bij het stadje Telgte.
De gehele tocht lang is het laag water op de Ems en ook vandaag merk ik dat wel, want er is soms weinig speling onder de volgeladen kajak.
Ondanks het lage water is er toch nog wat stroming waar ik goed gebruik van kan maken. Veel verschillende vogels gezien die hier rondvliegen. Natuurlijk zat daar ook de ijsvogel meerdere keren bij.
Bij een camping vlakbij Telgte besluit ik uit te stappen en te overnachten. Een korte tocht, maar ik ben dan ook laat gestart.
Tweede etappe
Gestart vanaf de camping vlak bij Telgte. Het gaat vandaag best een lange tocht worden van +/- 29 km. Vandaag niet veel overdragen, naar een paar kilometer ligt er al een stuw in de weg die eerst gepasseerd moet worden. Het is een lastige overstap, omdat na het uitstappen de kade erg stijl is. In mijn eentje is het dan wel even werken voordat de kajak op het droge staat en op een kanokarretje. Het instappunt is even zoeken, maar al gauw gevonden recht aan de ander kant van de weg. Ook hier is het wat lastig manoeuvreren voordat de kajak bij het instappunt ligt. Mede door de lage waterstand is dit een stijl stukje afdalen voordat de kajak in het water ligt.
Na instappen zou er op de route naar Greven verschillende stroomversnellingen moeten zijn. Ik kan wel zien waar ze moeten zijn, maar om het nu een stroomversnelling te noemen.....
Wel heel veel ijsvogels gezien. Die is hier duidelijk op de Ems geen zeldzame vogel.
Bij Greven kan ik overnachten bij de kano vereniging van Greven. Met de kanokar is deze goed te bereiken. De vereniging blijkt boven het zwembad te liggen. Omdat in het naast gelegen gebouw de airco hard staat te blazen (het is 30+ graden) besluit ik in het gebouw van de kanovereniging te overnachten.
Derde etappe
Vandaag start ik vroeg, omdat het vandaag best warm gaat worden. Het begint natuurlijk eerst met het verplaatsen van de kajak met mijn kano karretje naar de Eems. Eerst wil ik even goed kijken waar ik precies kan instappen, want vlak bij de overnachtingsplaats is er een stroomversnelling die ik eerst goed wil bekijken voordat ik mij er aan waag. De stroomversnelling bestaat uit een groot aantal kribben die steeds haaks op elkaar staan met in het water dan ook nog grote bomen in zijn vastgelegd met grote betonblokken. Met het lage water die er nu staat durf ik het wel aan in mijn eentje, maar bij hoger water raad ik sterk aan om eerst te controleren of de stroming niet te heel in de bomen staan waardoor je wellicht verstrikt raakt in de takken. In dat geval dien je tocht echt een 500 meter te wandelen met je kajak voordat je te water kan gaan.
De stroomversnelling is nu goed te nemen en zonder problemen (maar wel met heel veel sturen en steeds de kajak goed leggen voor de volgende krib die ik moet passeren). Verderop zijn ze nog bezig om de Eems verder te "verwilderen". Het valt op dat er momenteel veel moeite gestoken wordt en het meer laten meanderen van de rivier. Dit wordt gedaan door stukken af te graven, verharding van de walkanten te verwijderen of door zoals gezegd hele bomen met betonblokken in de rivier te gooien. Hierdoor moet je wel goed opletten waar je vaart en als je gaat zwemmen zou ik eerst goed controleren of er geen bomen onder water liggen waar je in verstrikt kan raken.
Het is een mooie tocht en de rivier slingert continu.
Ik vervolg de tocht over de rivier naar Emsdetten. Daar ga ik overnachten bij de kanovereniging al daar. Het is daar echt een schitterende plek. Een grote ruimte waar ik mijn tent op mag zetten.
Aangezien ik liever niet kook loop ik een 20 minuten naar het centrum van Emsdetten en breng een rustige middag door met wat drinken op een terrasje en avondeten.
Vierde etappe
's morgens weer vroeg opgestaan want het gaat alweer een warme dag worden. De komende dagen zal de temperatuur alleen nog maar verder stijgen met aan het eind van de tocht op de Eems zo'n 35+ graden.
Na de start van de tocht blijken de kanten hier erg hoog te zijn. Met natuurlijk ook weer de vertrouwde bomen die hier in de rivier gegooid zijn.
De rivier slingert zich hier door het landschap en na 15 km kom ik net voor de middag aan in Rheine. Daar kan ik kiezen voor 1 keer een wat langer overdracht of twee keer een sluis nemen. Mijn ervaringen met sluizen was op de Lahn erg goed dus ik besluit de sluizen te nemen. Achteraf had ik liever het overdragen gekozen, want de sluizen waren erg moeilijk te bedienen. Soms moest ik mijn hele gewicht op de hendels zetten om ze in beweging te krijgen!. In totaal hebben de twee sluizen mij zo'n twee uur gekost. Pauze voor lunch en een uur uitrusten zorgen dat mijn armen weer bijgekomen zijn.
Een stukje verderop heb ik weer de keuze om of via de sluizen te gaan of er omheen te varen via een stroomversnelling. Bij laagwater (zoals nu is) wordt gewaarschuwd dat het mogelijk niet gaat. Ik maak mij met mijn kajak van PE niet al te veel zorgen voor een paar keer botsen met stenen mocht dat gebeuren. Inderdaad blijkt dit een paar keer te gebeuren en ben ik blij dat mijn kajak niet van polyester is. Even doorvaren en ik kom aan bij mijn volgende overnachtingsplaats in Salzberg. Ik heb van tevoren al gebeld of er plaats was voor mij.
Ik stap uit net voorbij de camping en de brug uit de kajak. Hier is nl. een mooie steiger voor kajaks, en roeiboten. Met kajakkar de kajak vervolgens 200 meter verplaatsen naar de camping. Het blijkt een camping te zijn met veel vaste gasten en veel stacaravans. Voor mij is er vlak bij de ingang ook een nette plek. Ik heb zelfs een campingtafel en vier stoelen ter beschikking. Die stoelen heb ik niet nodig, omdat ik zelf een erg goede vouwstoel bij mij heb, maar ik waardeer het wel.
Na een lekkere zwempartij om al het zweet lekker van mij af te wassen is het tent opzetten en een halfuur wandelen naar een eettent is het wel weer tijd om naar mijn tent te gaan en wat te lezen en daarna te slapen.
Vijfde etappe
Vandaag een korte tocht. Het wordt erg heet vandaag en daarom besluit ik het rustig aan te gaan doen vandaag. Ik besluit naar de camping bij Emsbüren te varen. Dit is camping zum alten Fährhaus te varen in tussen tijds ruim te pauzes te nemen. Het landschap is hier langzaam meer aan het veranderen en de weiland kan ik nu vanuit de kajak overzien. Hiervoor was het veel hoge kanten, veel soorten vogels en veel slingeren van de rivier. Nu is dat dus veranderd in meer landbouwgronden en de rivier slingert met langzame lome bochten door het landschap.
Bij d slis van Listrup moet ik natuurlijk uitstappen. Na even proberen van de hendels van de sluis merk ik al gauw dat de sluis zwaar gaat en dus weer veel kracht gaat kosten om ze te bedienen. Daarom ga ik even kijken of er een mogelijkheid is om de stroomversnelling te nemen. Vanuit een hoge uitkijkpunt is al snel te zien dat dat onmogelijk is om te doen en dat toch de sluis bediend moet worden.
Na een uur hard werken met zwengelen aan de handels van de sluis ben ik er door en kan ik van ander kant bekijken wat een blokken rotsen er in de rivier liggen. Echt totaal onmogelijk om daar overheen te varen. Ook als het water een stuk hoger zal zijn. Na een lange pauze een kort stuk varen naar Emsbüren. Het is een grote camping met echter als nadeel dat er een drukke weg vlak naast ligt. Veel auto geluid, maar het uitzicht is wel goed. Voor een volgende keer zou ik toch overwegen om door te varen naar Lingen of ergens een wildkampeer plekje te zoeken. Het lawaai van de auto's begint namelijk 's morgens al rond een uur of 6.
Slot etappe
Vandaag de laatste dag varen. Ik heb voor de uitstap plek gekozen op 10 kilometer afstand varen. Het is een plek die makkelijk bereikbaar is met de auto en kan volgens de satellietbeelden ook makkelijk uitstappen.
De Eems geeft hier nog een paar verrassende kijkjes op de natuur om mij heen. Toch zijn er nu ook beelden van koeltorens die opdoemen die de idyllische gevoel van de afgelopen dagen doet verdwijnen. Het is duidelijk dat ik hier een zeer druk gebied met veel industrie terecht kom. Dit wordt langzaam duidelijker tot het hoogte punt bij mijn uitstap punt waar een groot rivierschip staal schroot ligt uit te laden dat met de nodige herrie gepaard gaat.
Al met al een zeer en leuke verrassende tocht die ik zeker nog eens ga herhalen. Hopelijk staat het water dan wat hoger en zal ik toch wat andere plekken zoeken om te kamperen. Vooral Salzburgen en Emsbüren zijn vast betere plekken voor te vinden om te overnachten.
Eindpunt bij de Lingen
Als je de route gevaren hebt is het leuk als je een reactie achter laat.
Reactie plaatsen
Reacties