Gedrag van kajak in een bocht

Op deze pagina beschrijf ik het een en over het gedrag van de kajak als een bocht wordt ingezet. Dit is interessant om te weten, zodat begrepen kan worden hoe je kan zorgen dat je de bocht vaart die je graag wil en niet aan het toeval laat overlaten.

De ideale bocht

Veel kajakkers denken dat op de volgende manier een bocht gevaren wordt. Hierbij draait de kajak net als in de auto een mooi rondje rond een vast middelpunt.

De vraag is of dat wel zo in werkelijkheid is. Om het zelf te proberen daag ik je uit om in je kajak te stappen en dan met een redelijk tempo rechtuit te varen. Vervolgens maak je zo'n 2 stevige boogslagen aan 1 kant en kijkt wat de kajak op dat moment gaat doen. Is dit inderdaad conform hoe de rode kajak de bocht maakt?

De werkelijk bocht

Als je het op het water uitgeprobeerd hebt, zul je tot de conclusie komen dat de kajak niet conform de ideale bocht verloopt. Hiernaast heb ik een plaatje gemaakt hoe de werkelijke bocht verloopt. In het begin is het traject conform de rode kajak, maar na een aantal meters zul je merken dat je kajak aan de achterkant uitbreekt. Dit zal steeds sterker worden naarmate je langer in de bocht zit.


waarom gedraagt de kajak zich zo?

Om uit te kunnen leggen waarom de kajak zich op deze wijze gedraagt, Is er een stukje kennis nodig over hydrodynamica. Ik zal niet met moeilijke formules aan de slag gaan, maar in algemene termen vertellen wat er gebeurt.

Stroming om de kajak/kano

Eerst een stukje hydrodynamica

Als er water stroomt langs een kajak (of welk ander object ook) staat de grootste druk op de punt van de kajak. Naarmate het water verder langs de kajak stroomt zal het water door de wrijving met de kajak langzamer stromen langs de kajak. Hierdoor zal de druk aan de achterkant van de kajak lager zijn dan aan de voorkant. Dit wordt in het plaatje aangeduid met de pijlen.

 

Het is wel belangrijk om aan te geven dat de kajak t.o.v. het water moet bewegen.

Kajak/kano in de stroming

We weten nu dat er op de achterkant van de kajak minder druk zit dan op de voorkant. Het gevolg daarvan is dat er een drukverschil is tussen de voorkant en de achterkant van de kajak. Waardoor de achterkant minder vast ligt in het water dan de voorkant.

Als er een bocht wordt ingezet door b.v. een boogslag, dan zal de voorkant van de kajak minder makkelijk van plaats veranderen dan de achterkant van de kajak. En zal de achterkant van de kajak niet meer helemaal de lijn volgen van de punt van de kajak. Het gevolg is dat de kajak aan de achterkant "uitbreekt" uit de bocht. Hierdoor zal de bocht scherper worden dan gedacht.

Dit effect wordt groter onder een aantal omstandigheden:

  • Door harder te varen
  • Door de kajak op te kanten

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.