Eigenschappen kajak

De kajak heeft verschillende design elementen die de vaarbeleving en het gebruik van de kajak beïnvloeden. Ik ga hier één voor één deze element bespreken dan vertel ik wat voor invloed dit heeft op de eigenschappen van de kajak. Bij het bespreken van de gevolgen doe ik of alle andere design elementen  van de kajak niet zullen veranderen. In werkelijkheid zal dit natuurlijk niet gebeuren....


Romp lengte

De romplengte bepaald de volgende eigenschappen van de kajak. Hierbij gaat het wel om de lengte van de kajak op de waterlijn:

  • Koersvastheid van de kajak
    Hoe langer de kajak is hoe koersvaster de kajak zal zijn. Als je grote lange stukken wil varen is dit natuurlijk zeer prettig, maar bij het varen van een bochtig parcours zul je meer technieken in moeten zetten om de bochten te kunnen varen.

  • Maximale snelheid die de kajak kan varen.
    De maximale snelheid die een kajak kan halen t.o.v. het water wordt bepaald door de rompsnelheid. Deze rompsnelheid is afhankelijk van de lengte van je kajak op de waterlijn. Dajaks heeft hier een goed leesbare beschrijving van hoe dit uitgerekend kan worden en wat de "ideale" romplengte is als naar de maximale vaarsnelheid gekeken wordt. Een bootlengte op de waterlijn van 4,5 meter is voldoende. Je zal dan een maximale vaarsnelheid t.o.v. het water kunnen halen van iets meer dan 9 km/u (als je met de stroom van 2 km/u mee vaart zal je een snelheid t.o.v. het land kunnen halen van ongeveer 11 km/u).
    Een langere kajak zal sneller kunnen varen, maar kost te veel energie om deze maximale snelheid vol te houden. Er dient hier wel aangegeven te worden dat de werkelijk kajak lengte vaak langer is dan de lengte van de kajak op de waterlijn.

  • Wrijving van de kajak met het water
    Hoe langer de kajak is hoe groter de weerstand zal zijn doordat een groter oppervlak van de kajak het water raakt. Dit is ook de reden dat hoe langer de kajak is hoe meer moeite het kost om de kajak op de gewenste snelheid te krijgen. Korte kajaks zijn dus veel sneller op snelheid dan een langere kajak.

  • Volume (inhoud) van de kajak
    Hoe langer de kajak is hoe meer volume de kajak zal hebben. Hierdoor kan er meer gewicht meegenomen worden in de kajak bij b.v. trek- en kampeertochten.

 


Romp breedte

De rompbreedte bepaald de volgende eigenschappen van de kajak:

  • Stabiliteit van de kajak
    Een bredere kajak zal zorgen voor meer stabiliteit van de kajak tegen omslaan. Er zijn echter meer eigenschappen die een grotere invloed hebben op de stabiliteit dan alleen de breedte van de kajak.

  • Wrijving van de kajak met het water
    Net als met de lengte van de kajak zorgt een bredere kajak voor een grotere de weerstand. Dit komt doordat een groter oppervlak van de kajak het water raakt. Hierdoor zal je met dezelfde inspanning minder hard gaan bij een bredere kajak.

  • Volume (inhoud) van de kajak
    Hoe breder de kajak hoe meer volume de kajak zal hebben Hierdoor kan er meer gewicht meegenomen worden bij trek- en kampeertochten die je eventueel wil ondernemen.

Hoogte kajak

De hoogte van de kajak bepaald de volgende eigenschappen van de kajak:

  • Volume (inhoud) van de kajak
    Net als breedte en lengte kajakvolume toevoegt aan je kajak, zorgt ook een hogere kajak voor meer volume die gebruikt kan worden voor meer gewicht dat je mee kan nemen en meer bagage ruimte.

  • Windgevoeligheid
    Hoeveel kajak boven de waterlijn zit bepaald of de kajak windgevoelig is voor (vooral) zijwind. Dit betekend dat hoe meer er boven de waterlijn is hoe je zult merken dat de wind meer effect heeft op het oploeven van je kajak.

  • Gemak van eskimoteren
    Een kajak waarbij het dek hoger ligt dan andere kajaks, hebben vaak ook een hoger achterdek. Hierdoor zal je bij het eskimoteren achterover je niet volledig op het achterdek kunnen liggen en zal het iets meer moeite kosten om overeind te komen dan bij een lager achterdek.

romp vorm

Eerst even wat theorie over de stabiliteit.

De kajak kent een eerste stabiliteit en een tweede stabiliteit.

  • De eerste stabiliteit is als de kajak gewoon rechtop staat . Het kan meer of minder moeite kosten om van de eerste stabiliteit naar de tweede stabiliteit te gaan.  
  • De tweede stabiliteit is als de kajak op 1 wang ligt. Ook dan is de kajak stabiel, maar kan voor het gevoel (om dat je op 1 kant ligt) instabiel aanvoelen.

De algemene regel die geldt is: Als de eerste stabiliteit hoog is (dus het kost meer moeite om de kajak op 1 wang te leggen) zal de tweede stabiliteit juist minder zijn. De regel geldt ook andersom.

 

De rompvorm bepaalt sterk de eerste en tweede stabiliteit. De eerste stabiliteit is waarbij de kajak gewoon op het water ligt en de tweede stabiliteit is waarbij de kajak op één wang gaat liggen. De verschillende rompvormen hebben verschillende effecten op deze eerste en tweede stabiliteit.

 

De rompvorm bepaalt de volgende eigenschappen van de kajak:

    • Stabiliteit van een kajak

    Vlakke bodem
    Een rompvorm met een platte bodem zal een hoge eerste stabiliteit hebben (maar een minder goede tweede stabiliteit). En zal veelal door beginners als de meeste stabiele boot gezien worden, omdat de kajak bij het instappen niet snel op één wang gaat liggen. Als de kajak eenmaal door de eerste stabiliteit heen zakt, zal deze ook snel door de tweede stabiliteit zakken.
    Een extreem voorbeeld van een vlakke bodem in een opblaas rubberboot. Makkelijk instappen en zal dan niet omslaan. Het zal zeer veel moeite om de boot op één kant te krijgen, maar als deze gaat, dan slaat hij onmiddellijk om.

    Knikspant
    Een rompvorm met een knikspant zal een lagere eerste stabiliteit hebben en dus een hoge tweede stabiliteit. Bij het instappen zal de kajak als instabiel gezien worden, omdat bij geringe verschuiving van het gewicht de kajak op één wang gaat liggen. Ligt deze eenmaal op deze wang, dan zal de kajak stabiel zijn en relatief veel moeite kosten om verder om te slaan.

    Ronde bodem

    Een rompvorm met een ronde bodem is de uitzondering op de regel en heeft bijna geen eerste en totaal geen tweede stabiliteit. En een kajaker zal vooral zijn paddel moeten gebruiken om rechtop te blijven zitten.
    Een extreem voorbeeld van een ronde bodem is de bal. Als een bal in het water ligt, kan je hem makkelijk omrollen zodat de onderkant boven is.

    Veel kajaks hebben een mengvorm van platte bodem in combinatie met een knikspant. Daarbij is op de plek waar de kajaker zit een platte bodem en richting de voor en achterkant sprake van een knikspant. Ook zijn er rompvormen waarbij er een combinatie is van een knikspant met een ronde vorm. Dit alles om maar de ideale combinatie te vinden van vaareigenschappen.

     

    • Wrijving van de kajak met het water
      Net als met de lengte van de kajak zorgt een bredere kajak voor een grotere de weerstand. Dit komt doordat een groter oppervlak van de kajak het water raakt.

    Rocker

    Eerst de vraag beantwoorden wat is de rocker van een kajak:
    De rocker van een kajak is één van de ontwerpelementen die de dynamiek van de kajak in het water beïnvloeden. De rocker is simpelweg het gebogen deel in de bodem van de kajakromp dat de boeg verbindt met de achtersteven. Met andere woorden, een kajak met veel rocker heeft veel gebogenheid in zijn ontwerp als je hem van de zijkant bekijkt. Een kajak kan weinig tot geen rocker hebben, wat een "platbodemkajak" of "rockerloze kajak" wordt genoemd. Er zijn echter ook kajaks te vinden met rockers aan de boeg of rockers aan de achtersteven.

    Kajak met rocker

    Kajak met rocker

    Kajak zonder/weinig rocker

    De rocker van een kajak bepaalt de volgende eigenschappen van een kajak:

    • Wendbaarheid kajak
      De rocker bepaald voor een groot gedeelte de wendbaarheid van een kajak.Hoe meer rocker een kajak heeft hoe wendbaarder de kajak zal zijn. De wendbaarheid van een kajak komt vooral naar voren bij het opkanten van de kajak.

     

    • Wrijving van de kajak met het water
      Een kajak met veel rocker heeft een grotere contact oppervlak met het water. Daardoor zal het ook meer moeite kosten om de kajak op dezelfde snelheid te krijgen als een zelfde kajak die geen rocker heeft.

    Zitje

    Een zitje is een belangrijk element van de kajak. En dan gaat het om de volgende elementen van het zitje:

    - Het gaat dan om hoe het zitje zit (passen je billen een beetje goed in het zitje).

    - Hoe hard het zitje zit (de meeste mensen prefereren iets van een kussentje) en

    - Hoe hoog het zitje in de kajak is gemonteerd.

    - Daarnaast bestaat het zitje uit een rugband die alleen je lendenen ondersteunen of de hogere rugdelen ook ondersteunen.

     

    Het zitje bepaald de volgende eigenschappen van de kajak:

    • Zit comfort
      In het zitje moeten je billen goed passen. Daarnaast wordt enige polstering van het zitje door de meeste mensen gewaardeerd, omdat ze minder last krijgen van "houten" billen. Ik heb zelf jaren lang op een zitje gezeten zonder polstering, maar dat kon alleen dat kon alleen omdat het zitje en mijn billen goed op elkaar waaren afgesteld.
      Als het zitje hoger zit kan dit ook bijdragen aan meer zitcomfort, omdat je benen dan minder vlak in de kajak hoeven te liggen.
      Daarnaast is er in de meeste kajaks een rugband aanwezig om te zorgen dan je niet achteruit schuift in je kajak en je dus schrap kan zetten tegen de voetsteunjes zonder dat je verschuift van je zitje. Deze rugband kan alleen de lendenen ondersteunen, maar ook hoger in je rug ondersteunen. Een hogere rugsteun wordt door velen als comfortabeler ervaren doordat ze achterover kunnen leunen in de kajak.

    • Effectiviteit van peddelslag
      Ik zelf prefereer een rugsteun die enkel mijn lendenen ondersteunen. De reden daarvoor is simpel. Als je gebruik maakt van een hogere steun in de rug kan de rompdraai bij de peddelslag niet meer goed uitgevoerd worden. Hierdoor wordt de peddelslag veel minder effectief en zal het vermoeiender worden om lange afstanden te varen en zijn kansen op blessures hoger

     

    • Stabiliteit kajak
      De zithoogte van het zitje bepaald in grote mate (het gevoel van) stabiliteit van de kajak. Hoe hoger je boven de bodem van de kajak zit hoe hoger het zwaartepunt van de kajak wordt. Als een zwaartepunt hoger zit kan je makkelijker uit balans gebracht worden dan een zitje die (nagenoeg) op de bodem van de kajak gemonteerd is. En een centimeter verschil is al heel goed voelbaar.

    Kuip grootte.

    Vroeger hadden zeekajaks nog een zeekuipje. Dit betekende dat de kuip klein was en er alleen in de kajak gestapt kon worden door eerst op het achterdek te gaan zitten en vervolgens met gestrekte benen je in de kajak te laten zaken. Het kuipje werd vooral klein gehouden zodat brekende golven op je dek het spatzeil niet los zouden trekken. Door verbeteringen in de spatzeilen is zo'n klein kuipje niet meer nodig.
    momenteel hebben de nieuwe kajaks meestal een druppelvormig kuipje. Dit om de instap te vergemakkelijken en daarnaast nog voldoende ruimte om je knieën onder het dek schrap te zetten.

    De kuipgrootte bepaald de volgende eigenschappen van de kajak:

    • Instap gemak
      Hoe groter de kuip hoe makkelijker in de kajak gestapt kan worden. Hoe groter hoe makkelijker met instappen en hoe kleiner de kans dat je met je knieën tijdens het instappen tegen de rand van de kuip aan komt.
    • Stabiliteit kajak
      Ook de stabiliteit van je kajak wordt beïnvloed door de grootte van je kuip. Als de kuip zo groot is dat je knieën niet meer onder het dek zitten, kan je moeilijker schrap zetten in je kajak en dit heeft weer tot gevolg dat je je kajak minder goed kan stabiliseren en het dus meer energie kost om overeind te blijven in de verschillende omstandigheden
    Kuip van een kajak

    Dekluiken

    De meeste toerkajaks hebben tegenwoordig dekluiken. En toch zal je zeker tweedehands nog zeker dergelijke kajaks kunnen vinden. In de kajaks kunnen je wel twee verschilde soorten dekluiken kunnen vinden. De ronde en de ovaal vormige dekluiken. In het algemeen is de afdichting van ronde dekluiken beter bestand tegen inkomend water. Ze hebben echter als nadeel dat deze dan weer moeilijker lange stukken bagage (tentstokken b.v.) kan opbergen. De ovale luiken daarentegen zal makkelijker water lekken als het luik niet perfect geplaatst is. Als groot voordeel is dan weer te noemen dat het makkelijker is om lange stuks bagage op te bergen.

    Dekluiken bepalen de volgende eigenschappen van de kajak:

    • Laadvermogen kajak
      Een kajak zonder dekluiken is zeker ook te beladen, maar het is veel moeilijker om al je spullen in je kajak te krijgen. En dan hebben we het nog niet eens over alle spullen weer uit je kajak te krijgen. Daarom zorgen dekluiken dat je kajak makkelijker te beladen is.

    Scheg en roer

    De scheg en roer zijn handig design elementen die toegevoegd worden aan een kajak. Het roertje is nog veelzijdiger dan de scheg, maar het roertje is vaak ook kwetsbaarder dan de scheg, doordat veelal het roertje altijd uitsteekt (tenzij je hem ingeklapt op het dek hebt liggen) en dat er kabels vaak gedeeltelijk bovendeks zijn.

    De scheg beïnvloed de volgend eigenschappen van een kajak

    • Koersvastheid kajak
      De scheg beïnvloed de koersvastheid van je kajak. Hoe verder deze uitstaat hoe koersvaster de kajak normaliter onder weinig wind condities. Dit betekend dat de kajak dus ook moeilijker bochten zal draaien als het schegje uit staat.

    • Windvastheid
      De scheg en het roertje zorgen beiden dat je kan zorgen dat je niet teveel oploeft bij zijwind. Zie ook voor een uitleg hoe de scheg gebruikt wordt de deze pagina.

     

    Een roertje zorgt voor een extra eigenschap van de kajak. Te weten

    • Wendbaarheid
      Door het roertje te verzetten kan je makkelijker sturen dan als je alleen maar technische slagen gebruikt en je kajak opkant. In Duitsland zijn bijna alle kajaks met een dergelijk roertje uitgerust is.
    Scheg van een kajak

    Scheg van een kajak

    Roertje van een kajak

    Roertje van een kajak


    Materiaal kajak

    De kajak kan in basis van drie soorten materiaal gemaakt worden:

    • Polyester
      De materiaal opbouw van een kajak bestaat uit polyester in combinatie met glasvezelmatten. Het glasvezel zorgt voor de stevigheid van de kajak en het polyester zorgt ervoor dat het glasvezel bij elkaar blijft. Aan de buitenkant zit dan nog een laagje gelcoat of topcoat (als er reparaties zijn aangebracht). Deze laag is nodig om de kajak waterdicht te krijgen aangezien gewoon polyester water opneemt.
      Om gewicht te besparen wordt polyester ook wel gebruikt in combinatie met een sandwich materiaal. Dit sandwich materiaal zorgt dan voor een extra stuk stevigheid waardoor er minder polyester nodig is.
      Polyester kan makkelijk krassen en als er tegen een steen opgevaren wordt, kunnen er makkelijk sterren ontstaan in de kajak. Als de krassen tot op de glasmatten komt kan er makkelijk lekkage ontstaan. Sterren in het polyester kunnen zeer sterk de sterkte beïnvloeden. Hoe gevoelig de kajak hiervoor is is afhankelijk van hoeveel lagen glasmatten zijn gebruikt.

    • Carbon
      Carbon is vergelijkbaar met polyester met de volgende verschillen. Ten eerste wordt er geen glasmatten gebruikt, maar er worden carbonmatten gebruikt. Deze matten worden bij elkaar gehouden door epoxyhars. Deze epoxyhars is van zichzelf al water dicht en daarom is een toplaag aan de buitenkant niet nodig.
      Ook carbon kan redelijk makkelijk krassen, maar zal niet snel tot lekkage leiden, omdat hele laag waterdicht is. Daarnaast zal minder snel sterren vormen in je kajak alhoewel dit sterk ligt aan het soort epoxy dat gebruikt wordt. De ene soort epoxy is taaier dan de andere.
    • Polyethyleen
      Polyethyleen is een materiaal dat heel goed tegen krassen en stoten kan. Hij zal dus niet snel lek slaan als je een ruige tocht maakt op een rivier. een groot nadeel van polyethyleen is wel dat deze kan vervormen. Vooral als de kajak in de zon gelegd wordt dan kan de kajak van vorm veranderen. Ook als je de kajak opberecht op twee steunen kan je merken dat op de plek van de steunen deuken kunnen ontstaan. Meestal gaan deze wel weer weg als je de kajak in het water legt.
      Om vervorming tegen te gaan, worden er ook polyethyleen kajaks verkocht met een sandwichmateriaal aan de binnenkant van de kajak. Hierbij zorgt het sandwich materiaal voor de vormvastheid van de kajak.

     

    Het materiaal van de kajak bepaald de volgende karakteristieken van de kajak:

    • Robuustheid van de kajak
      Met een kajak die kapot is kan je natuurlijk niet varen. Daarom is het verstandig om een kajak te kiezen van een materiaal die de omstandigheden aan kan waarin je wil varen. In beginsel geldt de volgende volgorde van robuustheid van de kajak. Polyethyleen is het meest robuust van allemaal gevolgd door carbon met polyester als afsluiter van de reeks.
    • Gewicht van de kajak
      Een zware kajak kan makkelijk je plezier wegnemen als je je kajak grotere afstanden moet tillen. Dit gewicht wordt sterk bepaald door het soort materiaal dat gebruikt is. In beginsel geldt dat de polyethyleen kajak het zwaarste is gevolgd door polyester en daarna carbon.


    Deklijnen

    De deklijnen zijn bedoeld om je kajak vast te kunnen pakken (anders dan aan de klossen  aan de voor en achterkant). Deze kun je b.v. gebruiken bij het te water laten van je kajak, vast houden van je kajak als deze aan de kant ligt, maar worden vooral gebruikt bij re-entry in kajak wanneer je onverhoopt uit je kajak bent gevallen.

     

    De deklijnen van de kajak bepalen de volgende karakteristieken van de kajak:

    • Gemak van vastpakken van je kajak
      Als je veel reddingsoefeningen is het belangrijk dat de deklijnen goed vastzitten aan je kajak,omdat er best grote krachten op deze deklijnen uitgevoerd kunnen worden. De plaatsing van de deklijnen kan ook van belang zijn, omdat je makkelijk deze lijnen moet kunnen vastpakken. Zowel van de kant als vanuit het water! 
      Daarnaast wil je niet te dunne deklijnen hebben. omdat deze kunnen "snijden" in je hand wanneer je er aan gaat trekken om in je kajak te komen.

     


    Dek elastieken

    Veel kajaks hebben naast de deklijnen ook een aantal elastieken op het dek gemonteerd. Deze zijn niet bedoeld om je kajak aan vast te houden, maar zijn bedoeld om bagage die je niet onder dek wil opbergen mee vast te zetten. Hierbij kan je o.a. denken aan:

    • Waterkaart
    • Flesje drinken
    • Waterpomp
    • etc.

    Let er wel op dat de spullen die je hier plaatst nat kunnen en zullen worden tijdens het varen.

     

    De deklijnen van de kajak bepalen de volgende karakteristieken van de kajak:

    • Gemak opbergen/vastzetten van de bagage bovendeks.

    punt kajak

    De punt van de kajak bepaald verschillende eigenschappen van je kajak.

    • Snelheid
      De vorm van de boeg kan de snelheid van de kajak beïnvloeden. Over het algemeen hebben kajaks met een spitse boeg betere snelheidseigenschappen omdat ze het water efficiënter doorklieven.

    • Stabiliteit
      De vorm van de boeg kan ook de stabiliteit beïnvloeden. Een brede boeg biedt over het algemeen meer stabiliteit, wat handig kan zijn voor beginners of voor gebruik in golven.

    • Wendbaarheid
      Kajaks met een meer afgeplatte boeg zijn wendbaarder zijn dan kajaks met een spitse punt. voor lange afstanden varen zal er minder behoefte zijn aan een heel wendbare kajak, maar meer behoefte zijn aan een groter koersstabiliteit.
      Dit is natuurlijk anders als je veel aan het spelen bent in de golven van de branding..

    • Golfgang
      Voor kajaks die bedoeld zijn voor gebruik in golven, kan een boeg met:
      - Veel volume in de punt
      - Oplopende punt
      helpen om gemakkelijker door golven te snijden en te voorkomen dat de kajak wordt overspoeld.

    Ik heb hier een aantal voorbeelden van verschillende punten van een kajak zodat je goed het verschil kan zien van de vorm. Ik heb daarbij een bovenaanzicht van de kajak als ook een zij aanzicht van de kajak in beeld gebracht.

    Boven en zij aanzicht van een poloboot.

    Plate vorm bedoeld voor stabiliteit en makkelijk kunnen draaien van de kajak.

    Boven en zij aanzicht van een wedstrijd kajak. Spiltse vorm voor makkelijk door het water klieven.

    Boven en zij aanzicht van een zeekajak. Redelijk spitse vorm voor makkelijk door het water klieven en oplopende punt om makkelijk over golven heen te kunnen komen