Scheg voor bochten
Voor sommigen klinkt het misschien gek om de scheg te gebruiken als je een bocht wil maken. Je gebruikt dat ding toch om te voorkomen dat je neus van de kajak in de wind draait? Ja zeker wordt daar de scheg voor het laatste gebruikt, maar waarom zou je hem dan ook niet gebruiken als je juist een bocht zou willen maken?
Stroming om de kajak/kano
Zoals beloofd eerst een stukje hydrodynamica
Als er water stroomt langs een kajak (of welk ander object ook) staat de grootste druk op de punt van de kajak. Naarmate het water verder langs de kajak stroomt zal het water door de wrijving met de kajak langzamer stromen langs de kajak. Hierdoor zal de druk aan de achterkant van de kajak lager zijn dan aan de voorkant. Dit wordt in het plaatje aangeduid met de pijlen.
Het is wel belangrijk om aan te geven dat de kajak t.o.v. het water moet bewegen.
Gedrag van de kajak/kano in de wind
Okay, we weten nu dat er op de achterkant van de kajak minder druk zit dan op de voorkant. Het gevolg daarvan is dat er een drukverschil is tussen de voorkant en de achterkant van de kajak. Waardoor de achterkant minder vast ligt in het water dan de voorkant. (Dit laat zich b.v. goed zien doordat bij het maken van een bocht de achterkant van je kajak makkelijker van koers te veranderen is dan de voorkant. Hij breekt nl. uit de bocht als je aan het varen bent en een stevige boogslag maakt.)
In de afbeelding is nu ook de zijwind aangegeven die op de kajak gelijkmatig duwt. Er staat dus niet meer wind o.i.d. op de voor of achterkant van de kajak
Wat gebeurt er nu met de kajak? Zoals al eerder gezegd duwt de wind even hard op voorkant als achterkant van de kajak. Ook weten we dat er een drukverschil is tussen de voorkant en de achterkant van de kajak waardoor de achterkant minder vast in het water ligt. Door dat verschil zal de achterkant makkelijker weggeduwd worden door de wind dan de voorkant (dat de kajakker achter het middelpunt zit zal ook niet helpen, maar dit heeft niet het grootste effect. Daarover later meer)
Het gevolg is de achterkant van de wind weg draait. en de punt van de kajak recht in de wind komt te liggen. Het is dus niet de voorkant die draait, maar de achterkant!
Hoe gebruik je de scheg dan?
Dit gedrag van de kajak kan je dus uitstekend gebruiken op het moment dat je wind van de zijkant krijgt en je van koers wil veranderen.
- Als je meer met de punt in de wind wil varen trek je de scheg (meer) in.
De druk van het water op de achterkant van je kajak zal minder worden dan de waterdruk op de voorkant van je kajak. gevolg is dat de neus van je kajak in de wind draaien zal draaien - Als je meer met de achterkant in de wind wil varen zet je de scheg (meer) uit.
De druk van het water op de achterkant van je kajak zal verhoogd worden en hoger worden dan de waterdruk op de voorkant van je kajak. Het gevolg is dat de wind de voorkant van je kajak makkelijker kan wegduwen dan de achterkant en de achterkant zal dus meer in de wind gaan liggen.
Het effect wordt versterkt op het moment dat:
- Je harder vaart
Dit omdat het drukverschil tussen voorkant en achterkant van je kajak groter wordt als je harder vaart - De wind harder waait.
Op dat moment heeft de wind meer vat op je kajak - De hoek van de wind.
Als de wind in een hoek van 90 graden op de kajak staat heeft deze meer invloed dan als de meer parallel aan de kajak is.
Reactie plaatsen
Reacties